Komunikacja z pracownikami – co ją poprawia, a co szkodzi?

Komunikacja z pracownikami – co ją poprawia, a co szkodzi?

W działaniu firmy bardzo ważne jest to, w jaki sposób działa komunikacja z pracownikami. Czy funkcjonuje ona na odpowiednim poziomie, czy są oni dostatecznie ze sobą zżyci, czy okazują sobie należny szacunek. Tak naprawdę, dobra komunikacja może zdziałać bardzo wiele, a to oznacza, że należy się jej nauczyć i wiedzieć, co działa na nią pozytywnie, a co negatywnie. Jeśli nauczymy się tego, w jaki sposób rozmawiać z pracownikami, to może się okazać, że łatwiej będzie nam prowadzić firmę i odnosić sukcesy.

Jest kilka podstawowych zasad

Jeśli chcemy, żeby nasza komunikacja z pracownikami, była na wysokim poziomie, to musimy się nauczyć, co jej szkodzi a co pomaga. Przede wszystkim jednak, ta komunikacja musi mieć miejsce, a to oznacza, że nie możemy zamykać się na pracowników, którzy chcą z nami porozmawiać. Warto im dawać do zrozumienia, że jesteśmy na nich otwarci, że jeśli mają jakieś problemy, zwłaszcza związane z firmą, to chętnie z nimi na ten temat porozmawiamy i spróbujemy znaleźć odpowiednie rozwiązanie. To co pomaga rozwinąć dobrą komunikację, to wiedza kiedy i w jaki sposób rozmawiać z pracownikiem. Jeśli zrobił coś źle i musimy go za to zganić, to powinniśmy to zrobić na osobności.

Tak aby nie tylko zapewnić pracownikowi poszanowanie jego godności, ale również żeby nie stawiać pozostałych pracowników w nieprzyjemnej sytuacji. Natomiast jeśli chcemy za coś pochwalić pracownika, to warto to zrobić przy całej grupie. Wówczas dany pracownik poczuje się doceniony, a sukces kolegi sprawi, że reszta pracowników będzie się bardziej przykładała do swojej pracy.

Sposoby komunikacji

Pamiętajmy, że rozmowa to nie wszystko. Możemy się komunikować także za pomocą maili czy telefonów służbowych, a to oznacza, że musimy sprawdzić, które formy najlepiej sprawdzą się w konkretnych przypadkach. Tak, abyśmy my mogli odnaleźć stare wiadomości i do nich wrócić, jeśli będzie taka potrzeba, ale jednocześnie też, żeby pracownicy nie czuli się przez nas non stop kontrolowani. Nie mniej, bez względu na to, z jakiego sposobu komunikacji korzystamy, powinniśmy sprawić, aby był to komunikat jasny, rzetelny, w którym dokładnie będzie ustalone czego oczekujemy i czego pracownik może się spodziewać. Co więcej, warto się upewnić, czy pracownika dobrze nas zrozumiał, prosząc aby powtórzył własnymi słowami to, co właśnie od nas usłyszał. Koniecznie musimy poznać na czym polega dobra komunikacja, bo tylko wówczas będzie istniała szansa, że będziemy mieli dobry kontakt z pracownikami, dzięki czemu będą się oni czuli szanowani i doceniani.